این یک پیپ نیست

سمت راست:درباره همه چیز.

این یک پیپ نیست

سمت راست:درباره همه چیز.

مونا حاتوم Mona Hatoum

مونا حاتوم  

حاتوم در بیروت لبنان به دنیا آمد.به دلیل جنگ در لبنان در لندن اقامت گزید و در بین سال های 1975 و 1981در لندن تحصیل کرد.در سال1995برای برگزاری نمایشگاه در پاریس و اجرای اثر مکعب سفید نامزد دریافت جایزه ترنر شد.حاتوم در اوایل 1980 کار خود را با چیدمان شروع کرد اگرچه بعدها به کارهای زنده با بکارگیری ویدئو.نورو صدا پرداخت.وی با پرداختن به موضوعاتی چون خشونت.استبداد اشاره ی قوی به آسیب پذیری و مقاومت بدن انسان ها کرد. 

 

فرناندو بوترو Fernando Botero

فرناندو بوترو  

فرناندو بوترو از هنرمندان فیگوراتیو کلمبیا به شمار می آید.زمانی که 16 سال داشت اولین تصویرسازی های خود را در روزنامه El Colombiano منتشر و پس از آن اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال 1952 در گالری Leo Matiz برگزار کرد.  

وی در سال 1953 جایزه سالن هنرمندان کلمبیایی را از آن خود ساخت. 

آثار وی  شامل منظره و  طبیعت بی جان است اما کارهای او به طور عمده متمرکز بر موقعیت های گوناگون پرتره است.  

غالب نقاشی ها و مجسمه های او پرتره ها و فیگور های فربهی هستند که توسط منتقدین "مردمان بزرگ" -Large people- نامیده شده اند.  

از آثار مهم او میتوان مجموعه زندان ابو قریب و همچنین زنان مدیلین (که به نوعی تصویر سازیی برای  رمان نوشته نشده نویسنده هموطنش گابریل گارسیا مارکز) را معرفی کرد.  

 

حتما از ادامه مطالب دیدن کنید.کارهاش خیلی جالب

ادامه مطلب ...

هنر و دیوانگی

 هنر و دیوانگی   

 

نویسنده: سوفی دوسیوری، فیلیپ مه‌یر 

مترجم: محمد مجلسی 

تعداد صفحات: 184 صفحه 

نشر:دنیای نو   

 

 

 

 

این کتاب تنها ب ه برخی از ابعاد دیوانگی نظری می‌اندازد. در نخستین بخش از آشفته حالی عاشقان، که گاهی به مرز جنون می‌رسد، سخن می‌گوید و از جمله مجنون را مثال می‌آورد که در راه عشق سر به صحرا می‌گذارد و با جانوران وحشی محشور می‌شود. در بخش بعدی صحبت از رابطه دیوانگی است با هنر.این کتاب نگاه تامل انگیزی دارد به مسئله جنون و ارتباط آن با هنر.

یوجین گرازیت Eugene,Grasset

یوجین گرازیت از پیشروان طراحی پوستر و کتاب سبک آرت نوو در سال 1841 در سوئیس متولد شد.وی در محیطی بسیار هنری و زیر نظر پدری مجسمه ساز و طراح بزرگ شد.در سال 1871 بعد از آموزش معماری در زوریخ به پاریس مهاجرت کرد.نخست به عنوان طراح پارچه و سپس خالق حروف تزیینی به کار پرداخت.و پس از آن بود که در سال 1886 پس از تصویر سازی کتاب جشن های  مسیحی (1880) نخستین سفارش پوستر را قبول کرد.نحوه ی خط گذاری او به خوبی نمایانگر تاثیر پذیری او از هنر قرون وسطی و باسمه های چوبی  ژاپنی است.پس از آن که آثار وی با استقبال مواجه شد شهرتش رقیبی برای آثار آلفونس موخا و ژول شره محسوب میشد.وی علاوه بر طراحی جلد در زمینه ی طراحی شیشه منقوش و جواهر سازی نیز فعال بود.او یکی از اعضاء افتخاری گروه انشعاب وین بود.وی در سال 1917 پس از 76 سال زندگی هنری دار فانی  را وداع گفت.  

 برای دیدن آثار به ادامه مطلب بروید...

ادامه مطلب ...