این یک پیپ نیست

سمت راست:درباره همه چیز.

این یک پیپ نیست

سمت راست:درباره همه چیز.

ده فرمان مشکی

 

ده فرمان ساعد مشکی به دانشجویان هنر :


ساعد مشکی‌ : تعدادی از دانشجویان دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، برای بولتن دانشجویی شان در آغاز سال تحصیلی نوشته ای را خواستند.من هم نکاتی را که فکر می کردم در دوره ی دانشجویی گرفتارشان بوده ام با عنوان ده فرمان برایشان نوشتم: دهه ی 60 یعنی زمانی که من دوره ی دبیرستان را به اتمام رساندم، ورود به دانشگاه آرزو و رویا نبود. ورود من به دانشگاه یک اتفاق بود، بنابراین از میزان اضطرابی که شما برای ورود به دانشگاه دولتی آن هم هنرهای زیبا داشته اید بی اطلا‌عم. در آن زمان از این همه کلا‌س کنکور جورواجور و مراکز آموزشی رنگارنگ و این ماراتن نفس گیر خبری نبود. در حال حاضر در این سوی میزهای دانشکده تدریس می کنم. گاهی با یادآوری خاطرات روزهای تحصیل یعنی آن سوی میزها لذت می برم.برایم جالب است که پشت میزی که من و بیژن درکنار هم می نشستیم حالا‌ دو دانشجوی دیگر رو در روی من می نشینند.به عنوان یک معلم، می توانم پیشنهادهایی برای شما که می دانم آرزوهای بزرگ و کوچک در سر دارید، داشته باشم. این حرف ها را نه به عنوان نصیحت و حکم که به عنوان دانشجوی دیروز می نویسم که اگر خود به این فرمان‌ها!!! عمل کرده بود ای بسا، بسیار موفق تر بود:1.کارکن، بیشتر! تجربه های کارهای کلا‌سی در دوره ی دانشجویی هرگز تکرار نخواهد شد. این تجربه ها در سالهای بعد برایت بسیار مفید خواهد بود. هر چه گنجینه ات پرتر باشد، تواناتر خواهی بود.
2. کمتر بخواب!من فعالیت هنری ام را از 24 سالگی شروع کردم. یعنی در 24سالگی برای اولین بار قلم به دست گرفتم تا طراحی کنم. از این رو باید بسیار کار می کردم تا خودم را به دیگران برسانم. هنوز هم کم می‌خوابم و هنوز هم زنده ام!
3.کمتر صحبت کن! برای دانشجویانی که در خوابگاه هستند چه ساعت ها که به گفتگوهای بیهوده طی می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد. هر گاه چنین مباحثی شروع شد مشغول کاری مفید شو تا از مخمصه فرار کنی!
4. کارهایت را نگهداری کن! آرشیو کردن و نگهداری از کارهایت برای بررسی روند کار بسیار مفید خواهد بود.
5. به پشت سرت نگاه کن! در پایان هر ترم کارهایت را روی زمین پهن کن، آنها را به دقت ببین، نقدشان کن و در باره ی آنها بنویس.
6. به حافظه ات اعتماد مکن!
در کلا‌س از گفته های اساتید یادداشت بردار. تفکرات و ایده هایت را یادداشت کن.بعدها با مرورشان بسیار چیزها برایت روشن خواهد شد و لذت خواهی برد. در غیر این صورت آنها را از یاد خواهی برد.7. بخوان!نیما یوشیج می گوید: عزیزم می پرسی که چگونه بفهمم؟ بخوان و بخوان وبخوان و باز هم بخوان.
8. به حرفه ات عشق بورز!تنها عشق ماندگار همین است.
9. مهربان باش! وقتی جو کلا‌سی دوستانه نیست، استاد رمق تدریس ندارد و برعکس، اگر دانشجویان همدل باشند نتیجه ی تدریس فوق العاده است.
10. ایرانی باش برای من مهمترین اصل است. 
 
به نقل از کافه دیزاین 
*عکس:استادیو دانشگاه هنر تاما
نظرات 2 + ارسال نظر
تو 1389/01/15 ساعت 11:08 ب.ظ

دستت درد نکنه!!!!!۱

گ-ر-ا-ف-ی-ک-:-( 1389/08/01 ساعت 11:32 ق.ظ

:((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
چه دنیای ساده ای میشه داش!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد